مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آبان 1398 ساعت 06:442019-10-30فرهنگي

فیلم| تولید گران ترین روسری های صادراتی دنیا با سابقه 2 هزار سال در اسکو


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز،   کلاقه ای هنری است که طی آن منسوجات را بدون وسایل چاپگری طرح و نقش به صورت انبوه با روش های خاصی رنگ آمیزی و نقش اندازی می کنند.

در این هنر، قسمت هایی از پارچه را با ماده ای مقاوم که مانع از نفوذ رنگ به پارچه می شود، می پوشانند تا با روشی خاص، نقش های دلخواه را به روی پارچه ایجاد کنند.

ریشه چاپ کلاقه ای به چاپ باتیک بر می گردد که واژه ای جاوه ای است.

باتیک به معنای چاپ مقاوم است، حدود 2 هزار سال پیش مردم قبایل جاوه در کشور اندونزی آن را کشف کردند که عصاره بعضی از درختان از نفوذ رنگ به داخل پارچه جلوگیری می کرد و به این ترتیب یک روش مقاوم ابتدایی به وجود آمد و تبدیل به روش نقاشی و چاپ باتیک شد.

  ایرانیان نیز به واسطه قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم، بازرگانان و کاروان­ هایی که از این مسیر عبور می­ کردند با چاپ باتیک آشنا شده و آن را به کار گرفتند، شهرهایی از قبیل تبریز، اسکو، دیزج، کهنمو، اسکندان و باویل در استان آذربایجان شرقی در این­کار گوی سبقت را از دیگر شهرها ربودند، به طوریکه امروزه شهرستان اسکو مهد و زادگاه چاپ باتیک در کشور به شمار می­ رود.

هر چند که امروزه، کشورهایی مثل تایلند، اندونزی، سریلانکا و هند از پیشکسوتان تولید این هنر – صنعت به شمار می روند، اما در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فیلم| تولید گران ترین روسری های صادراتی دنیا با سابقه 2 هزار سال در اسکو

فیلم| تولید گران ترین روسری های صادراتی دنیا با سابقه 2 هزار سال در اسکو